ПравдаИнформ: Напечатать статью

Африканский союз: гроздья гнева

Дата: 30.06.2011 13:51

Заявление Уганды на встрече за закрытыми дверями между членами Совета Безопасности ООН и членами специального комитета высокого уровня Африканского Союза 15 июня. Заявление не публиковалось ввиду характера встречи. Д-р Рухакана Ругунда - один из самых уважаемых в масштабе Африки политиков, близкий сотрудник Йовери Мусевени, президента Уганды, к мнению которого прислушивается элита всех африканских стран, был уполномочен коллегами (кроме двух-трех откровенных кукол Парижа) говорить от лица всего Черного Континента. Именно из этих совместно утвержденных тезисов, судя по всему, будет исходить Африканский Союз на предстоящей, очень волнующей Европу встрече в Малабо...

Выступление Его Превосходительства доктора Рухакана Ругунда, Постоянного представителя Уганды при ООН навстрече Совета Безопасности ООН и Африканского союза на высшем уровне по поводу Ливии.
15 июня 2011

Г-н Председатель!

1. Благодарим Вас за организацию этого интерактивного диалога. Хорошо, что Совет Безопасности ООН (СБ ООН) при посредничестве комитета проводит консультации с Африканским союзом (АС), чтобы мы могли обменяться мнениями по ситуации в Ливии вполне откровенно. Это должно было произойти гораздо, гораздо раньше, потому что Ливия является членом-основателем АС. Нападение на Ливию или любого другого члена Африканского союза без консультации с АС, есть опасная провокация. Таких эксцессов следует избегать, дорожа доброй, спокойной ситуацией в международных отношениях, сложившейся за последние 20 лет с момента освобождения Нельсона Манделы и ликвидации апартеида в Южной Африке.

2. Смысл существования ООН в поддержании международного мира и предотвращения войны между государствами-членами.

3. Вмешательство во внутренние дела независимых государств категорически исключено, кроме случаев, когда налицо безусловные доказательства геноцида или неизбежности геноцида, как это случилось в Руанде или против евреев в Германии и европейских стран, оккупированных Третьим Рейха.

4. В вопросе о Ливии доказательства наличия геноцида или неизбежности геноцида более чем сомнительны. Боевые действия между правительственными войсками и вооруженными мятежниками не геноцид. Это гражданская война. Потому что геноцид - это нападение на безоружных гражданских лиц с целью уничтожения определенной группы, допустим, евреев или тутси, и т. д. Недопустимо пользоваться термином "геноцид" как поводом для подрыва суверенитета государств. Конечно, суверенитет был инструментом освобождения народов Африки, вставших на путь развития после столетий хищнического грабежа, работорговли, колониализма и неоколониализма. Надменное пренебрежение суверенитетом африканских стран, таким образом, равносильно нанесению свежих ран на судьбы народов Африки. Если бы иностранные вторжения могли быть источником доходов, Африка сейчас была бы самым богатым континентом в мире, потому что у нас были все версии работорговли, колониализма и неоколониализма. Но нет. Иностранное вмешательство сделало Африку жалкой дырой.

5. Что бы ни было причиной агрессии НАТО в Ливии, Африканский Союз призывал к диалогу и перед принятием резолюции ООН 1970 и 1973, и после. Тем не менее, уже три месяца, надменно наплевав на мнение АС, священную землю Африки бомбят, - нагло, высокомерно и провокационно. Это то, чего не должно быть. Вменяемым людям видны все опасности происходящего. Если же кто-то из игроков, опьяненный технологическим превосходством, считает себя вправе навязывать человечеству свое понимание свободы, - это означает, что он глуп. Никакой коалиции не восстановить гегемонию над Африкой, - и это нужно учитывать всем.

6. Бог одарил нас способностью говорить и понимать, и это лучший способ разрешения проблем.

7. ООН или кто угодно другой, уполномоченный ООН на какие угодно действия, обязан быть нейтральным в отношении внутренних дел государств, в том числе, разумеется, и африканских. ООН не имеет права занимать чью-то сторону в гражданских войнах. ООН должна содействовать диалогу, примирению, мирному разрешению конфликтов, а также быть гарантом соблюдения договоренностей после завершения переговоров, как было и есть в Судане.

8. Независимо от происхождения ливийской проблемы, правильный путь ныне - диалог без предварительных условий. Требования некоторых стран об уходе полковника Муаммара Каддафи, как условии начала диалога, в корне неверно. Уйти Каддафи или остаться, - решать вправе только ливийский народ. Тем паче, что, как все мы знаем, мало кто в Ливии реально хочет ухода Каддафи, этого хотят посторонние.

9. Для того, чтобы диалог без предварительных условий начался, следует прекратить огонь и ввести в страну, как миротворцев, войска Африканского Союза. Пусть АС разберется, убивал ли Каддафи гражданских лиц!

10. Этот диалог даст возможность поговорить и о государственном устройстве. Каддафи считает, что у него есть самая демократическая система из всех возможных - выборные местные комитеты. Поскольку сейчас из-за этого в Ливии много хаоса, Каддафи должен принять идею установления состязательной демократии. В конце концов, он не может игнорировать тот факт, что повстанцы взяли Бенгази сами, до прихода НАТО. Да, вполне возможно, что он прав, и восстание в Бенгази организовала Аль-Каида, но даже если так, идея реформ имеет поддержку, и Каддафи должен согласиться на реформы.

11. Переходный механизм может быть согласован, а выборы проведены по совместно составленным графикам.

12. А как насчет безопасности для оппозиции? Это не вопрос. Что мы сделали в Бурунди? Мы обеспечили защиту лидерам хуту, жившим за пределами Бурунди или ушедшим в джунгли. А сегодня один из них, победив на демократических выборах, стал президентом Бурунди.

13. Как насчет тех, кто обвиняется в совершении военных преступлений - в том числе Каддафи и повстанцами? Опять же, наше решение в Бурунди прекрасный пример. Мы использовали понятие "временный иммунитет" для всех заинтересованных сторон, чтобы они могли участвовать в диалоге. Когда мир заключен, можно совместно изучать эти вопросы, а после демократических выборов устанавливать вину тех или других лиц, открыто и публично.

14. Долгосрочная безопасность для всех реализуется путем реформы сектора безопасности и, особенно, реформ армии, так чтобы она подчинялась любому избранному президенту.

15. Основанием для вмешательства в Ливии было заявление о «защите гражданских лиц и предотвращения дальнейших жертв среди гражданского населения». Тем не менее, гуманитарная ситуация в Ливии ухудшилась и продолжает ухудшаться именно из-за этой «защиты». Глядя на то, как реализуются резолюция 1970 и 1973 годах, следует отметить, что международное сообщество и Организация Объединенных Наций, в частности, проходят испытания на прочность. То, что происходит в Ливии, пагубно для ООН. Нельзя продолжать войну, если есть все возможности решать дело миром. Не было нужды бомбить! Не было, потому что Каддафи еще 10 апреля согласился на диалог при посредничестве Африканского союза. Любые военные действия после этого дня нельзя расценивать иначе, чем провокацию. Это ненужная война, и она должна быть прекращена.

16. Заявления повстанцев, что они не пойдут на диалог, пока Каддафи не ушел, - это для дурачков. Если они не хотят диалога, - прекрасно. Пусть попробуют сражаться с Каддафи без авиации и спецназа НАТО, - а мы посмотрим, на чьей стороне народ. Позиция повстанцев показывает нам опасность внешнего вмешательства во внутренние дела африканских стран. По сути, эти люди исполняют внешний заказ, уповая не на свою победу, а на победу спонсоров извне. Это не принесет пользы стране, наоборот, принесет огромный вред. История Конго при Мобуту, а также история других нео-колоний в Африке в 1960-х, 1970-х, 1980-х годов и их печальная судьба доказывает, что иностранные марионетки не удержатся в Африке.

17. Очень важно сотрудничество СБ ООН с Африканским союзом, чтобы огонь был прекращен как можно скорее, а диалог начался. Без этого невозможны реформы. Кризис в Ливии требует политического решения, - и «Дорожная карта» – АС – прекрасный, удобный вариант.

Я уверен, что Совет Безопасности Организации Объединенных Наций должен найти общий язык с и Африканским Союзом. Работая вместе, мы сможем найти долгосрочное решение кризиса в Ливии. Благодарю за внимание.

Перевод: Л.Р.Вершинин

HE Dr Ruhakana Rugunda, Permanent Representative of Uganda to the United Nations At A meeting between the UN Security Council and the African Union High Level Ad hoc Committee on Libya

15th June, 2011

Mr. President,

1. Thank you for organizing this interactive dialogue. It is good that the United Nations Security Council (UNSC) has met the African Union (AU) Mediation Committee (High-Level Ad hoc Committee on Libya) so that we can exchange views on the situation in Libya in a candid and frank manner. This should have happened much, much earlier because Libya is a founding member of the AU. An attack on Libya or any other member of the African Union without express agreement by the AU is a dangerous provocation that should be avoided given the good, relaxed international situation in the last 20 years since the release of Nelson Mandela from jail and the eventual freedom of South Africa.

2. The UN is on safer ground if it confines itself on maintaining international peace and deterring war among member states.

3. Intervening in internal affairs of States should be avoided except where there is proof of genocide or imminent genocide as happened in Rwanda or against the Jews in Germany and the European Countries that were occupied by the Third Reich.

4. There are differences on the issue of Libya as to whether there was proof of genocide or intended genocide. Fighting between Government troops and armed insurrectionists is not genocide. It is civil war. It is the attack on unarmed civilians with the aim of exterminating a particular group that is genocide – to exterminate the genes of targeted groups such as the Jews, Tutsis, etc. It is wrong to characterize every violence as genocide or imminent genocide so as to use it as a pretext for the undermining of the sovereignty of States. Certainly, sovereignty has been a tool of emancipation of the peoples of Africa who are beginning to chart transformational paths for most of the African countries after centuries of predation by the slave trade, colonialism and neo- colonialism. Careless assaults on the sovereignty of African Countries are, therefore, tantamount to inflicting fresh wounds on the destiny of the African peoples. If foreign invasions, meddlings, interventions, etc, were a source of prosperity, then, Africa should be the richest continent in the world because we have had all versions of all that: slave trade, colonialism and neo-colonialism. Yet, Africa has been the most wretched on account of that foreign meddling.

5. Whatever the genesis of the intervention by NATO in Libya, the AU called for dialogue before the UN resolutions 1970 and 1973 and after those Resolutions. Ignoring the AU for 3 months and going on with the bombings of the sacred land of Africa has been high-handed, arrogant and provocative. This is something that should not be sustained or repeated. To a discerning mind, such a course is very dangerous. It is unwise for certain players to be intoxicated with technological superiority and begin to think that they alone can alter the course of human history towards greater freedom for the whole of mankind. Certainly, no constellation of states should think that they can recreate hegemony over Africa.

6. The safer way is to use the free gift God gave us – the ability to talk – in order to solve all problems.

7. The UN or anybody acting on behalf of the UN must be neutral in relation to the internal affairs of states. Certainly, that should be the case with respect to the African countries. The UN should not take sides in a civil war, for instance, in an African country. The UN should promote dialogue, reconciliation, the peaceful resolution of conflicts, and help in enforcing agreements arrived at after negotiations such as the agreement on the Sudan.

8. Regardless of the genesis of the Libyan problem, the correct way forward now is dialogue without pre-conditions. The demand by some countries that Colonel Muammar Gadaffi must go first before the dialogue is incorrect. Whether Gadaffi goes or stays is a matter for the Libyan people to decide. It is particularly wrong when the demand for Gadaffi’s departure is made by outsiders.

9. In order for dialogue, without pre-conditions, to take place, we need a ceasefire in place that should be monitored by the AU troops among others. This will help the AU to confirm the veracity of the stories of Gadaffi killing civilians intentionally.

10. That dialogue should agree on the way forward in the direction of introducing competitive politics. Gadaffi thinks that he has the most democratic system in the world of people’s authority – elected local committees. Since so much chaos in Libya has emerged on the issue, Gadaffi should see the wisdom of accepting competitive democracy. Gadaffi cannot ignore the fact that the rebels took over Benghazi and his authority melted away before NATO came in to confuse the picture. The pre-NATO uprising in Benghazi was, mainly, internal. Gadaffi may say that they were organized by Al Qaeda. Even if that is so, it is a fact that a sizeable body of the Libyans in Benghazi threw out Gadaffi’s authority or it melted away. Therefore, Gadaffi must think of and agree to reforms, resulting into competitive politics.

11. A transitional mechanism could, then, be worked out and elections – competitive elections – would take place after an agreed timetable.

12. What about security for the opposition members? We have plenty of experience on such issues. What did we do in Burundi? We provided a protection force (a brigade) for the Hutu leaders who were living outside Burundi or were in the bush. One of them is now the President of Burundi after winning democratic elections.

13. How about those who are alleged to have committed war crimes – including Gadaffi and the rebels? Again, our decision in Burundi is useful here. We used the concept of “immunité provisoire”, - provisional immunity – for all the stakeholders so that they could participate in the dialogue. After peace is realized, then a Truth and Reconciliation body could be set up to look into these matters. After democratic elections, trials of those that are guilty can take place.

14. Long term safety of every body can be ensured by security sector reform and especially reform of the army, so that it takes orders from any elected President.

15. The intervention in Libya was premised on the basis of protecting civilians and preventing further civilian deaths. civilians and preventing further civilian deaths. However, the humanitarian situation in Libya remains serious and continues to get worse with continued hostilities. Looking at how resolutions 1970 and 1973 are being implemented, the international community and the United Nations in particular, are being severely put to the test, as what is happening in Libya will undermine future efforts of the United Nations in the protection of civilians. There is, therefore, no need for any war-like activities in Libya because there is a peaceful, risk-free way forward. There has been no need for these war activities for many weeks now – ever since Gadaffi accepted dialogue when the AU mediation Committee visited Tripoli on the 10th April, 2011. Any war activities after that have been nothing but provocation for Africa. It is totally unnecessary war. It must stop.

16. The story that the rebels cannot engage in dialogue unless Gadaffi goes away does not convince us. If they do not want dialogue, then, let them fight their war with Gadaffi without NATO bombing. Then, eventually, a modus vivendus will emerge between the two parties or one of them will be defeated. The attitude of the rebels shows us the danger of external involvement in internal affairs of African countries. The externally sponsored groups neglect dialogue as well as building internal consensus and, instead, concentrate on winning external patrons. This cannot be in the interest of that country. Mobutu’s Congo as well as performance of all the other neo-colonies of Africa in the 1960s, 1970s, 1980s and their eventual collapse in the 1990s prove that foreign sponsored groups are of no value to Africa.

17. It is essential that the United Nations Security Council works with the African Union to ensure that a ceasefire is immediately established with an effective and verifiable monitoring mechanism and dialogue embarked upon, leading to a political process including transitional arrangements and the necessary reforms. The crisis in Libya requires a political solution and not a military one; and the AU Road Map is the most viable option.

Finally, what is needed on the issue of Libya is a genuine partnership between the United Nations Security Council and the African Union. By working together we can find a lasting solution to the crisis in Libya. I thank you.

Источник

Dr Ruhakana Rugunda

Dr Ruhakana Rugunda

ПравдаИнформ
https://trueinform.ru